vr 24 september 2021 om 09u00
Conferentie
Comtesse Louise de Mercy Argenteau
Vanaf de jaren 1880 speelde België, vooral dankzij de Comtesse Louise de Mercy Argenteau (1837-1890) een pioniersrol in de verspreiding van de muziek van de jonge Russische componisten van die tijd ((César Cui, Milly Balakirev, Nikolay Rimsky-Korsakov, Alexander Borodin en Modest Moessorgsky) in West-Europa. Ze was geïnspireerd door haar minnaar Franz Liszt die de muziek van deze Russen vanaf de jaren zeventig promootte in Weimar en de rest van Duitsland.
Zij bereikte in België en Frankrijk, wat Franz Liszt voor hen had betekend in Duitsland, 10 jaar voor de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1889 waarin de Russen voor het eerst werden voorgesteld aan het Parijse muziekmilieu. Nadien nam Parijs het voortouw en ontstond er een echte 'Russimania' die na de Eerste Wereldoorlog vooral gevoed werd door de Russische balletten van kunstpaus Sergei Diaghilev.
Het privé-initiatief van de Comtesse werd snel overgenomen door de belangrijkste symfonische concertvereniging van Brussel, het latere Bozar en de Muntschouwburg.
Kristin Van den Buys (°1962) is senior onderzoeker. Tussen 1990 en 2000 was ze medewerker van cultuurprogramma's voor Radio 3, de toenmalige klassieke muziekzender van de Vlaamse radio. Voor haar doctoraat bestudeerde ze het muzikaal modernisme in België tijdens het interbellum. Kristin Van den Buys publiceerde over de muziekpraktijk in België en Vlaanderen en over de geschiedenis van de omroep. Momenteel is ze professor Muziekgeschiedenis aan de Vrije Universiteit Brussel en aan het Koninklijk Conservatorium Brussel.